Die Sendung mit der Maus

Raus aus meinem Haus! Muis, uit mijn huis!

Het verhaal van de muis in mijn huis kreeg een staartje. Het was er niet eentje, maar meerdere. Hoe kan dat nu: al bijna 17 jaar woon ik hier en nu ineens muizen in mijn huis?

Ze zeggen wel eens dat het een spirituele betekenis heeft als een bepaald dier je weg kruist of als je erdoor getriggerd raakt en ik geloof zomaar dat dat waar is.

Man, wat was dat heftig de afgelopen 1,5 week. De muizen(angst) ging onder mijn huid zitten, ik raakte helemaal geobsedeerd door en gefixeerd op muizen(geluiden), was in constante staat van alertheid en paraatheid. Voelde mij helemaal opgefokt, had hartkloppingen en slapeloze nachten.

Raus aus meinem Haus! Muis uit mijn huis!

Tegelijkertijd met het binnentreden van de muis drong een andere heftige, diep rakende gebeurtenis mijn systeem binnen. Ik weet niet goed welke van de twee ‘events’ nu precies de oorzaak van mijn heftige reactie was. Waarschijnlijk geen van beide en waren beide gebeurtenissen een trigger om iets anders dat diep in mij verborgen lag te ontwaken.

Hoe heftig het ook was, ik heb het gevoel dat ik wel erdoor aan het leren en het groeien ben, al snap ik nog niet precies hoe het precies zit. Maar dat hoeft ook niet. Ik mag het doorleven.

Ik heb ontdekt dat ik veel eigenschappen van de muis bezit. Soms ben ik zo bang als een muis, tegelijkertijd ben ik ook zo moedig als een muis. Ik heb vele intelligente muizenissen in mijn hoofd gebouwd, die mij altijd gediend hebben. Maar die mij ook vaak enorm tot last zijn. Wellicht mag ik sommige muizenissen openbreken en afbreken. De afgelopen twee weken werd ik daar bijna zelfs toe gedwongen door alles wat er gebeurde. Of beter gezegd, door alles wat mij diep triggerde. Ik moest keuzes maken en doen wat op dat moment het belangrijkst was, om mijzelf niet in allerlei muizenissen te verliezen.

Het was overigens een zeer intelligente muis. Ze huisde in mijn administratiekast, waar ze knabbelde aan papieren die betrekking hebben op mijn huidige huis. Ook heeft ze (het blaadje met) mijn wachtwoorden opgegeten, of in ieder geval vershredderd. Komisch bijna. Wat wil de muis mij vertellen? Wordt het misschien tijd om te verhuizen? Of om dingen anders te gaan inrichten?

Ik realiseer mij dat ik de hele winter in mijn snackbar tiny vogelhuisje buiten op mijn balkon geen vogels heb zitten voeren, maar muizen. Het voer was steeds op, maar ik zag nooit vogeltjes. Heb toen zelfs nog gedacht: zouden de muizen dit voer weghalen? Maar heb er (ondanks mijn gevoel en intuïtie) verder geen acht op geslagen en ben gewoon verder gegaan met het voederen van mijn muishuisdieren.

In dit tiny snackhouse op mijn balkon heb ik afgelopen winter muizen zitten voeren i.p.v. vogels…

Vorige week drongen de muizen door tot mijn voorraadruimte en hebben zich onder andere van nootjes bediend.

Mijn huismuis is niet alleen een anti-digitale muis (gezien het shredderen van mijn wachtwoorden); ze is ook nog eens een spirituele muis. Ze heeft namelijk in mijn spirituele glazen bloempotje gegraven. Er lag aarde op de vensterbank. In die pot steekt een stokje met de tekst ‘spiritualiteit’, verder een mooie vetplant en ik heb er veren in gestoken die voor mij een speciale betekenis hebben. Wilde zij mij vertellen dat ik nóg beter mag aarden? Dat ik mijn spiritualiteit mag verdiepen?

Ik ontdekte dat de muizen via mijn open balkondeur en open slaapkamerraam binnenkwamen. ’s nachts slingerde er een muis in de gordijnen naast mijn bed. Tarzan of Jane. Ik hád het niet meer en ben in de woonkamer op de bank gaan slapen. De nacht erna ben ik bij een vriendin gaan overnachten om even een nacht tot rust te komen. Zo ontzettend niet-thuis voelde ik mij in mijn eigen huis.

Heb ik de laatste tijd en wellicht al veel langer mijn energetische ramen en deuren te veel en te ver opengezet voor allerlei shit van buitenaf? Ben ik niet wat veel bezig met problemen voor anderen oplossen? Verantwoordelijkheden die niet van mij zijn op mijn schouders nemen? Antwoord: JA!

Ik voel dat ik terug naar mezelf mag. Voelen wat IK wil en wat goed is voor mij en mijn systeem. Voor mezelf en in balans met alle lieve mensen om mij heen. Ik laat mij in ieder geval niet meer door een muis uit mijn eigen huis jagen.

Inmiddels is de rust alweer wat teruggekeerd in meerdere opzichten. Ik ben innerlijk iets meer tot rust gekomen en in mijn huis is het inmiddels muis-stil. Hopelijk blijft dat zo.

Ondertussen mag ik leren, ervaren en voelen. Ik hoef niet altijd alles onder controle te houden. Het loopt zoals het loopt en ik mag roeien met de riemen die ik heb. Meer kan ik niet doen.

Om mijn huis lopen katten. Laat ze daar maar gerust lopen, want katten vangen muizen. Je weet overigens nooit hoe een kat een muis vangt of hoe een koe een haas.

Enkele muizenwijsheden:

https://www.alatara.nl/c-5055929/muis-als-krachtdier/

https://www.kracht-entotemdieren.com/…/Muis-in-het…/

https://www.totemdieren.nl/medicijnwiel/inzicht.htm

 

Een gedachte over “Die Sendung mit der Maus

Plaats een reactie